1.8. Naučte se pohnout dopředu a dolů především páteří, ne hlavou: světlušky a želvičky

01.08.2018

Po roce a půl v Puně. Už jsem se nemohla dočkat. Na ty vůně, hřejivé teplo, ranní řev ptáků, a hluk bzučícího živého města. Tentokrát zkouším srpen, je stále pod mrakem, monzunové období, ale během těchto 3 dnů jen jemné spršky, které pročistí trochu vzduch, a stále příjemných 27 stupňů. Voňavý Odomos proti komárům poctivě natírám denně. 

Prošly jsme registrací, uf, školné zdražené o 90 dolarů. Pandu se ptá, kolik let praktikujeme, a zapisuje nás na Intermediate II na pondělí a čtvrtky večer, které učí Raya a Abhi. Super! Máme to ofiko povoleno, zároveň můžeme na Prashanta, a pak máme 2 ženské lekce a 1 hlavní páteční advanced Pranayamu.

Jen připomenu, že tu jsou roční kurzy a začínají 1.6., tzn. jsme svědky jednoho měsíe, 3.kurzového, proto budete číst logicky jiné postřehy a informace než v minulém blogu. Kurzy jsou plné a odmítají lidi, nebo je čekací listina.

Kurmásana
Kurmásana

Sedíme připravené na ženskou lekci. Nevíme kdo bude učit. Většinou někdo z rodiny. Přesně v půl desáté přichází Geetaji, dcera BKS Iyengara. Vyslala jsem přání a juchůů. Zažívám ji poprvé při výuce. Ač má viditelně tělo oslabené nemocí, a stárne, začíná zostra. Swastikasan do Adho Mukha předklonu, ruce dopředu, máme zvedat zadek a váhou jít na chodidla, aby se prodloužilo tělo a byli jsme delší. Kořeny stehen ale dozadu. Takto se zvednutým zadkem od země pár sedících pozic vč. Virasany, a Baddha Konasany a tento princip se line celou 120 min lekcí. Zadek nahoru, tělo dopředu, "move, move, lift the buttock, lift it, come to your feet" burácí a ožívá při učení. Paschimottanasana, a Urdhva Mukha Paschimottanasana lift, Malasana II, opakovaně. 

Musím říct, že porozumět její angličtině je fakt těžší, někteří lidé nerozuměli vůbec. Zmiňuje některé Jóga sútry, ač ke konci říká, že vidí tolik zavřenosti a nesvobody v našich tělech, že nevidí důvod mluvit o dechu nebo o filosofii. (nesvoboda v páteři - no freedom in the spine, no freedom and openness in the mind to absorb the teaching)

Hovoří o Abhiniveshe - jedné z 5 kléš, lpění na životě, chytání se života, které souvisí s egem asmitá, které se nechce pustit. Bolí nás to a tamto, teď nemůžeme dělat tuhle nebo tamtu pozici, a nezkusíme raději ty těžší, které tu jsou pro nás k experimentování a k objevování, protože si myslíme, že si ublížíme. "You´ve hurt your back already with your practice, so now you cannot hurt more". "Ego se nechce pustit své bolesti, trápení a strastí, a zůstává ve lpění na všem možném". Znovu rychlé střídání Baddha Konasana s Upavistha Konasanou v předklonu a houpání se dopředu, že opravdu musím dávat pozor na kolena, čelo na zem, ruce na zem, ale zpevňuju práci chodidel a kotníků, zapojím stehna a je to dobrý. "Vidím, že nikdo z vás tady takto nepraktikuje." "Krishnamacharya všechno učil, předal sekvence, dynamiku, všechno tu je" No jo, když my tyhle rychlý průpravy z Evropy prostě neznáme, málokdo to učí, a proto jezdíme do Puny, abychom se učili dalšímu z přístupů. Narovinu, většinu lidí nejvíc baví ty rychlý věci, to bylo znát na konferenci s Abhijatou. Myslím, že je to proto, že tam mohou zažít sebe a ten vnitřní čistý prostor.

Je obrovská škoda, že si plno lidí u nás zatím myslí, že Iyengar jóga je pro nemocné nebo jen starší lidi, protože jim to někdo řekl a sami asi nikdy lekci nezkusili? Nebo byli možná na 1 lekci, která zrovna byla pomalá. Zůstávají pak v této představě a nevyzkouší to všechno, co tato metoda může nabídnout. Budiž ale filtr, ti kteří vyzkouší více, zažívají to něco, vrací se a zamilovávají se a možná zatím neví proč, ale chtějí poznat více. Tedy nabízí od dynamiky, přes pomalou precizní práci, přes terapii, přes specifické lekce pro menstruaci, menopauzu či těhotenství atd. a postupně jak se vytvoří kapacita mysli soustředit se na jemnější aspekty naší bytosti, tak se začne dít především nahlédnutí a práce s myslí. (např. lekce Intermediate I. - zaměření pouze sféra tělo a dech - uvědomování si, zaznamenání a všimnutí si dechu)

V malých pauzičkách, když se Geeta rozpovídala padaly vtípky o přístupu učitelů, a narážky na systém certifikací. Tady v Indii, když někdo z jejich učitelů řekne, že studoval u Iyengarů, tak okamžitě chtějí, aby je učil, a nepotřebují slyšet nic víc, natož papír. Zatímco na západě, jak to společnost moc nezná, musejí na to mít certifikáty. Během 5-10 let odhaduji bude největší boom Iyengar jógy v Čechách. 

Pokračovali jsme z Adho mukha baddha konasany s dlaněmi vepředu na zemi do Tittibhasany, stále v tom rozjetém pohybu hýbání se dopředu trupem mezi nohama, pro nabrání směru dopředu, někteří shora pořádně zasunuli ramena pod nohy a jiní to vzali zespoda rovnou z Baddhakonasany. Zmínila, že ve spodní části zad, kde je kříž a kostrč je spirálovitě stočená energie Kundalini a pohybem trochu rozhýbáváme.

Tittibha je hmyz podobný světlušce, a v této pozici jsou hodně stažené plíce a břicho. Páteř dostává plné protažení dopředu a orgány jako ledviny, játra, střeva, močový měchýř či žlučník dostávají dobrou masáž. No a pak šup do Kurmasany. Všichni veselí a Geeta zakřičí v kurmasaně zadek nahoru, move forward, velké hahaha, no snažila jsem se pořádně zatlačit nohama, co jiného ke zvednutí těžkého pozadí? Ani se nepohlo. Popravdě na to, že jsme zrovna přijeli, sotva po jetlagu to byla moje nejželvovější želva v životě. Kurmasana želva je v osnově této metody v Intermed.junior II. ve verzi s pažemi do stran, v dalších syllabech vždy další kroky. 

Mnoho opakování, pak Sirsasana - nohy byly dosti vepředu po předklonech a Sarvangasana a Karna Pidasana - stejné houpání zadkem nad hlavu, s chycením chodidel zezadu, "move the buttocks forward so you almost choke yourself, and press the knees to your shoulders, now Supta Konasana for breath and again" Malasana znovu. Savasana. 

Ke konci Geeta zmiňovala, že používá takovou razanci pro praxi, aby se v nás rozproudil rajas / rajóguna, že všichni u té praxe spíme, pouze pak je možné zažít projasnění sattvy.

Tittibhásana
Tittibhásana