POMŮCKA jako podpora a témata v čase války: report z nadační akce s Rayou UD

21.04.2022

Uplynulý víkend se konala 4hodinová praxe Iyengar jógy s Rayou Uma Datta, pořádaná Indickým učitelem Udayem, žijícím v UK, na pomoc lidem postižených válkou. Téma neslo název A Prop. "Pomůcka", nebo na symbolické rovině "Podpora", chcete-li.

Raya je mladší učitel, který defakto vyrůstal v Institutu RIMYI pod dohledem BKS Iyengara, a který vyučuje v Puně Intermediate lekce a je přítomen u všech terapeutických lekcí. V praxi překrásně propojil principy využití podpory a vlastností pomůcek, s tématy, které se v současnosti otevírají během války.

Zvolil jednoduchou sekvenci základních ásan, v podepřených variantách, na kterých ukazoval jak funguje použití pomůcky pro různý výsledek, úsilí nebo intenzitu v těle i mysli. Co se můžeme od podpory učit.

Podotýkám, že takovéto využití pomůcek se v Puně zpravidla nepoužívá na běžných veřejných lekcích, ale především na terapeutických lekcích (medical classes)

Shrnu zde několik hodnotných momentů z výuky, které se studenty z celého světa Raya sdílel:

Téma války a násilí (himsa) - cítíme se samozřejmě ohroženi a otevírá se otázka násilí

Když praktikujeme ásany a pranayamu, neustále se na toto musíme sebe ptát, jak praktikuji? jsem násilný k sobě? k ostatním?

Tělo je prvotní pomůcka, říkal Guruji

Namaskar

Tato mudra je gesto, kde směřujeme k měkkosti a jemnosti, hlava se skloní lehce k srdci

- dlaň tlačí druhou, a naopak

- při práci paží, a obecně je třeba stále vést tělo k rovnováze vzájemně

-vyzkoušejte dlaně svázané páskem u zápěstí a poté blok mezi dlaněmi vytvoří úplně jinou práci různých částí těla

Pomůcky nám mohou dát různou perspektivu

jako společnost něco držíme, ale také můžeme být něčím svázáni

Urdhva Baddhangulyasana v rámu dveří, aby dlaně tlačily do něčeho

Adho Mukha Vrksasana - podobně pokud možno, aby chodidla tlačila do něčeho ve stoji na rukách, náhrada může být, že vám někdo blokem zatlačí do chodidel v pozici stoje na rukách

Prasarita Padottanasana s páskem přes vnější kotníky a tlačit vmitřní kotníky k vnějším - jak umožňuje stabilitu a tlačit vnitřní stehna ven

Ardha Uttanasana s dlaněmi na zdi - dá velkou stabilitu

V čase bolesti, je úžasná věta, kterou můžeme sdílet dál: "this too shall pass" (i toto přejde)

Trikonasana zády ke zdi, cihla pod ruku

- ať je pro vás tato pozice lehká nebo ne, ať potřebujete cihlu nebo dosáhnete na zem, ciťte kolik vám zeď za zády dává klidu a stability

Ardha Uttanasana s opřenou hlavou - rozdíl oproti dlaním na zdi

Virabhadrasana 3 jen opřené čelo

poté opřené čelo i zadní noha

měníme intenzitu pozice, která i přes pomůcky je náročná

jaký je rozdíl, přece jen se nemůžeme úplně povolit a vyžaduje to nějaké úsilí

Prasarita Paddotanasana s podepřeným trupem - mnohem více relaxovaná pozice

Paschimottanasana

- paty opřené nahoře na viparita karani boxu

- vipa box pod zadkem a paty na zemi

úplně jiné úsilí pro předklon, druhá verze je takový sjezd dolů

- pozice na zemi a vipa box nebo bloky za chodidly a prohloubení a natažení předklonu - dá jinou intenzitu pozice

Téma Yama Niyama

Neustále musíme sledovat své nejistoty, většinou fungujeme buď na základě komplexu méněcennosti, nebo nadřazenosti (inferiority and superiority komplex) a naše základní vyhodnocování nefunguje. oboje je problematické, ať už se děláme menší nebo větší než jsme

Pomůcka je nejlepší neposuzující učitel

- I ten nejlepší učitel z nejlepších vás nebo váš výkon bude hodnotit a posuzovat

- příměra k navigacím v autě (map app) - non-judgemental - i když neposloucháme a zatočíme si jak chceme, navigace pouze přepočítá trasu a dále říká nezaujatě instrukce kam jet, a nehodnotí naše rozhodnutí a činy

- Měli bychom být k sobě laskavější, potřebujeme více pravdivosti


Druhý den neděle:

Siddhasana  hodně široký sed

Guruji říkal "Body is my first prop" (tělo je moje prvotní pomůcka)

- jsme jako společnost jedno, ať to zažíváte nebo ne, a stejně jako vodní potrubí dopraví vodu z bodu A do bodu B, tak my sami se stáváme "potrubím a pomůckou" (např. v rámci této nadační akce a situace), abychom sdíleli a pomohli, tam kde je potřeba

Adho Mukha Svanasana na lanech v horní části stehen - pomůcky nám dávají JISTOTU a STABILITU

- vnímejte jak vás lano drží zpátky, a díky tomu se můžete víc natáhnout a získat více svobody pro trup a žebra

- abychom nevyhořeli při pomáhání druhým, a lidem co to potřebují, něco je třeba, aby nás drželo zpět do určité míry, což nám dá stabilitu (,,something needs to be held back")

- neměli bychom být sebe-střední, ani narcističtí, ale sebe-vědomí, uvědomělí a vyhodnocovat s respektem k yama niyama, zvláště ahimsa/himsa (ne-násilí/násilí) prvotně vůči sobě

Bhujangasana na lanech (rope 1)

Bhujangasana v pohybu (motion)

Uttanasana na cihlách - Urdhva Hastasana a dolů 6x v pohybu

- ,,motion shakes us up" - pohyb námi otřese

-jediná jednoduchá akce se může stát pomůckou, která vytvoří domino efekt ve vnitřním nastavení těla a mysli

Urdhva Dhanurasana na viparita lavici

- s dlaněmi nahoře

- s chodidly nahoře

rozdíl v úsilí a intenzitě

Salamba Purvottanasana - verze na židlích a bolsteru

Porovnání Bhismacaryasana (na tvrdých cihlách) a Salamba Purvottanasana (na dvou židlích a bolstrech) - přibližně podobné pozice, ale jiné použití měkkosti pomůcek

- vnímejte na kolik se tělo dokáže uvolnit, úplně zrelaxovat a kolik je třeba úsilí něco držet

Téma smrti

- všichni to víme, že jednou zemřeme, neměli bychom být nějak překvapeni, není to něco, co když nastane, tak vyvalíme oči a řekneme ,,Jé, to jsem nevěděl, že taky umřu!'' (Oh I didnt know!)

Když máte dům, který je dlouho nevětraný, nejde do něj vzduch a smrdí.

Každá serie pozic bude jinak provzdušňovat a větrat jinou část těla. Na fyzické, mentální i emoční rovině - je třeba provzdušnit i větrat oblasti v nás.

Zakončil v Savasaně sutrou 1.33 (Maitrí Karuná) a rozvinul koncept Upeksa, což je nevšímavost, také netečnost, nebo také vyrovnanost.

-Neznamená to ale utnout něco, nebo být lhostejný k utrpení, ale spíše nic neposuzovat jako ta vaše navigace v autě. Dal příklad se studentem jógy, který opakovaně přchází s bolestí zad, a vy jako učitel soucitně doporučíte několik pozic na praxi, a doporučíte, aby měsíc nedělal záklony a pak se uvidí. A student přesto dělá stále záklony a po několikáté si přijde pro pomoc.

-Co udělám? Rzzuřím se? Převládnou ve mě vrttis? (různé pohyby v mysli?) Anebo jsem schopen udržet přátelskost a neposuzování? A rozvíjet proces radosti a soucitu k sobě i k dalším lidem, bez hranic, pokud ano, pak jsme tou nejlepší "pomůckou/oporou" vzájemně.